Salg, service og reiseliv

Salg, service og reiseliv er et nytt utdanningsprogram som ble innført høsten 2020. Linjen skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav til nytenking og kreativitet gjennom innovasjon, markedsføring, administrasjon og økonomi og der beslutninger skal tas på bakgrunn av refleksjon rundt lønnsomhet, etikk og bærekraft.

Du lærer

  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
  • administrasjon og digitale verktøy
  • om reiseliv og turisme
  • kundebehandling og salg
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

  • organisert, strukturert og resultatorientert
  • kreativ og ha evne til å tenke strategisk
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • interessert i å kommunisere med mennesker

Du kan bli

  • salgsmedarbeider eller reiselivsmedarbeider
  • administrasjonskoordinator eller sikkerhetsmedarbeider
  • Ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse og ta høyere utdanning
  • Gå y-veien og ta høyere utdanning

Mulige arbeidssteder

  • egen bedrift
  • kontorer og hoteller
  • turisme- og reiselivsbedrifter
  • butikker eller større bedrifter
  • vaktselskaper, alarmsentraler eller flyplasser

 

Timefordeling for salg, service og reiseliv

Timefordeling for salg, service og reiseliv
Fagvg1vg2
Engelsk1400
Kroppsøving5656
Matematikk 1P-Y eller 1T-Y840
Naturfag560
Norsk0112
Samfunnskunnskap084
Forretningsdrift169159
Kultur og samhandling1400
Markedsføring og innovasjon1680
Innovasjon og markedsføring0159
Kultur og kommunikasjon0159
Yrkesfaglig fordypning168253

Salg, service og reiseliv

 

Elev som snakker med kunde. - Klikk for stort bilde BRKLYN

  

Elever som følger med på undervisningen. - Klikk for stort bilde BRKLYN

 

Elev som snakker med kunde. - Klikk for stort bilde BRKLYN

Salg, service og reiseliv er et nytt utdanningsprogram som skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav til nytenking og kreativitet gjennom innovasjon, markedsføring, administrasjon og økonomi og der beslutninger skal tas på bakgrunn av refleksjon rundt lønnsomhet, etikk og bærekraft.

Du lærer:
økonomisk og bærekraftig drift
om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
administrasjon og digitale verktøy, om reiseliv og turisme, kundebehandling og salg, planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak.

Du bør være:
organisert, strukturert og resultatorientert, kreativ og ha evne til å tenke strategisk, åpen for ulike kulturer og tradisjoner, interessert i å kommunisere med mennesker.

Du kan bli:
salgsmedarbeider eller reiselivsmedarbeider
administrasjonsmedarbeider, vekter eller resepsjonist

Arbeidsteder
egen bedrift, kontorer og hoteller, turisme- og reiselivsbedrifter, butikker eller større bedrifter, vaktselskaper, alarmsentraler eller
flyplasser.

Videre utdanning
Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid, eventuelt gå Y-veien.

Alternativt kan du etter vg2 ta påbygg til generell studiekompetanse.