Salg, service og reiseliv

Salg, service og reiseliv er et nytt utdanningsprogram som ble innført høsten 2020. Linjen skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav til nytenking og kreativitet gjennom innovasjon, markedsføring, administrasjon og økonomi og der beslutninger skal tas på bakgrunn av refleksjon rundt lønnsomhet, etikk og bærekraft.

Du lærer

  • økonomisk og bærekraftig drift
  • om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
  • administrasjon og digitale verktøy
  • om reiseliv og turisme
  • kundebehandling og salg
  • planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak

Du bør være

  • organisert, strukturert og resultatorientert
  • kreativ og ha evne til å tenke strategisk
  • åpen for ulike kulturer og tradisjoner
  • interessert i å kommunisere med mennesker

Du kan bli

  • salgsmedarbeider eller reiselivsmedarbeider
  • administrasjonskoordinator eller sikkerhetsmedarbeider
  • Ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse og ta høyere utdanning
  • Gå y-veien og ta høyere utdanning

Mulige arbeidssteder

  • egen bedrift
  • kontorer og hoteller
  • turisme- og reiselivsbedrifter
  • butikker eller større bedrifter
  • vaktselskaper, alarmsentraler eller flyplasser

 

Timefordeling for salg, service og reiseliv

Timefordeling for salg, service og reiseliv
Fag vg1 vg2
Engelsk 140 0
Kroppsøving 56 56
Matematikk 1P-Y eller 1T-Y 84 0
Naturfag 56 0
Norsk 0 112
Samfunnskunnskap 0 84
Forretningsdrift 169 159
Kultur og samhandling 140 0
Markedsføring og innovasjon 168 0
Innovasjon og markedsføring 0 159
Kultur og kommunikasjon 0 159
Yrkesfaglig fordypning 168 253

Salg, service og reiseliv

 

Bilde av elev som sitter i en resepsjon. - Klikk for stort bilde BRKLYN

  

Salg, service og reiseliv er et nytt utdanningsprogram som skal forberede elevene på et arbeidsliv som stiller krav til nytenking og kreativitet gjennom innovasjon, markedsføring, administrasjon og økonomi og der beslutninger skal tas på bakgrunn av refleksjon rundt lønnsomhet, etikk og bærekraft.

Du lærer:
økonomisk og bærekraftig drift
om markedsføring, entreprenørskap og innovasjon
administrasjon og digitale verktøy, om reiseliv og turisme, kundebehandling og salg, planlegging og gjennomføring av sikkerhetstiltak.

Du bør være:
organisert, strukturert og resultatorientert, kreativ og ha evne til å tenke strategisk, åpen for ulike kulturer og tradisjoner, interessert i å kommunisere med mennesker.

Du kan bli:
salgsmedarbeider eller reiselivsmedarbeider
administrasjonsmedarbeider, vekter eller resepsjonist

Arbeidsteder
egen bedrift, kontorer og hoteller, turisme- og reiselivsbedrifter, butikker eller større bedrifter, vaktselskaper, alarmsentraler eller
flyplasser.

Videre utdanning
Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid, eventuelt gå Y-veien.

Alternativt kan du etter vg2 ta påbygg til generell studiekompetanse.

Bilde av elev med VR-Briller. - Klikk for stort bilde BRKLYN

Lenke til vilbli.no