Infoskriv til foresatte og elev Vg1

Flekkefjord videregående skole er en dysleksivennlig skole, noe som innebærer at vi kartlegger alle nye elever for mulige lese- og skrivevansker og deres regneferdigheter. Vår erfaring viser at noen ungdommer har gått igjennom hele barne- og ungdomsskolen uten å bli oppdaget som dyslektikere eller med store vansker i regning. Med lengre tekster og høyere krav blir lesing og skriving ofte en større utfordring enn på barne- og ungdomsskolen, og det samme i matematikk.

I ny opplæringslov iverksatt 01.08.24 skal skolen jevnlig og systematisk vurdere om eleven har utbytte av opplæringen. Opplæringen skal være tilfredsstillende, og udir skriver at skolen skal bruke kvalitetssikrede kartleggingsverktøy når skolen har mistanke om at eleven ikke har tilfredsstillende utbytte. Våre kartleggingsverktøy er kvalitetssikret og gir et felles sammenligningsgrunnlag.

I løpet av september har derfor alle våre elever på Vg1 gjennomført en kartleggingstest kalt «Dysmate» (lesing og skriving) og «Alle teller» (regning). Gjennom kartleggingene identifiserer vi elever med resultater under gjennomsnitt for sin alder som vi følger opp videre.

Resultatet blir presentert for eleven av elevens kontaktlærer. For elever der vi ser utslag på kartleggingen vil foresatte bli kontaktet og vi ber om mer informasjon. Skolen kan tilby videre utredning, om det blir gitt skriftlig samtykke.

Du kan lese mer om vårt arbeid som dysleksivennlig skole på våre hjemmesider.

Ta gjerne kontakt med undertegnede dersom du har spørsmål.

Monika Austad
Assisterende rektor FVG