Erasmus+ - Tverrfaglig prosjekt Fransk II/Tysk II

Det som begynte som et lite tverrfaglig prosjekt mellom Tysk II og Fransk II på Vg1 i skoleåret 2022/23, skulle vise seg til å bli utgangspunkt på noe mye større.

Lenke til prosjektet skoleåret 22/23: Fagdag for fremmedspråk

I begynnelsen av 2023 søkte vi om støtte til å følge opp samarbeidsprosjektet basert på de overordnete læreplanmål. Vi fikk tildelt om lag 33 000 euro til dette formålet.

Bilde av lærerne Eva og Linda - Klikk for stort bilde

Som forberedende besøk har lærerne Linda Mydland og Eva Pallenschat som er pådrivere av prosjektet, nå vært på jobbskygging sammen med Stian Birkeland fra ledelsen.

Lærere fra Flekkefjord vgs og fra Strasbourg sitter rundt et bord - Klikk for stort bilde

Vi ble godt tatt imot av lærerne og ledelsesteamet fra partnerskolen Einstein Gymnasium i den tyske byen Kehl og deres en representant fra partnerskole i Strasbourg, Lycée Le Corbusier. Sammen med Erasmus-koordinator Friedrich Graffmann, rektor Dominikus Spinner og Erasmus-koordinator Benoît Andlauer kom vi godt i gang med planlegging av elevbesøket.

Bilde av en plansje som viser informasjon om EU - Klikk for stort bilde

Vi erfarte enormt mye gjestfrihet fra dem, med personlig guidede tur, noen smakebiter av lokalmat og gode ideer og planer for turen. Vi reiste tilbake med mange inntrykk etter disse tre dagene på skolen og i byen.